RUST BIJ PERSONEN MET AUTISME – Een thuisbegeleider aan het woord

Vele mensen met autisme worden meermaals per dag overvallen door stress. Ze weten niet altijd waar deze stress vandaan komt en vooral wat ze kunnen doen om meer rust te ervaren in hun leven.Ā 

In dit artikel gaan we verder in op ā€˜hoe kunnen personen met autisme rust vinden?ā€™. Natuurlijk hebben we hier geen pasklaar antwoord op. Binnen de thuisbegeleiding ervaren we dat we steeds individueel moeten bekijken welke aanpak of welk hulpmiddel werkt om rust te creĆ«ren of om tot rust te komen.Ā Ā 

Eerst en vooral is het belangrijk dat je stress goed leert herkennen. Wanneer men stress heeft, treden er een aantal reacties op, dit zijn stresssignalen. Deze signalen kunnen we opsplitsen in vier categorieĆ«n.Ā Ā 

  1. Lichamelijke signalen: zweethanden, hoofdpijn, slaapproblemen, pijn in buik, nekpijn, vermoeidheid,ā€Æā€¦Ā 
  1. Psychische signalen: snel geĆÆrriteerd zijn, controle verliezen, angstig zijn, somber, onzeker,ā€Æā€¦Ā 
  1. Gedachtes: pessimistisch zijn, piekeren, geen concentratie hebben, ā€¦Ā 
  1. Gedrag: mopperen, rusteloosheid, gejaagdheid, vuisten ballen, overbeweeglijkheid, schelden, geluiden maken,ā€Æā€¦Ā 

Om te weten hoe je bij bepaalde gevoelens/stresssignalen kunt handelen, is het belangrijk om inzicht te krijgen in de situaties waarin ze optreden. Hierbij kan bijvoorbeeld een stressthermometer je helpen. De stress- of spanningsopbouw wordt weergegeven met een thermometer die uit verschillende kleuren bestaat.Ā Ā Ā 

Hierbij betekent de kleur groen dat je ontspannen bent en de kleur rood dat de situatie escaleert en dat je niet meer weet wat je moet doen. Op termijn kun je deze stressthermometer aanvullen met hulpmiddelen die werken voor jou. Bij elke kleur wordt er dan vermeld hoe men zich voelt, welke lichamelijke signalen er zijn, hoe anderen moeten reageren en wat de persoon met autisme zelf kan doen. Zie voorbeeld.Ā 

FASEĀ  Hoe merk ik dit bij mezelf?Ā  Wat kan ik doen?Ā  Hoe merken anderen dat bij mij?Ā  Wat kunnen anderen doen?Ā 
Ā  Ik ontplof!Ā 

Ik kan niet meer nadenkenĀ 

Naar de wc gaan (afzonderen)Ā  Rode oren;Ā 

Vlekken in de hals;Ā 

Geen contactnameĀ 

Geen contactnameĀ 
Ā Ā Ā 


Ā 

Ik ben heel erg opgejaagd.Ā 

Schelden;Ā 

Vies taalgebruikĀ 

Muziek maken;Ā 

Muziek luisterenĀ 

Boos reageren;Ā 

Kan niet meer vertellenĀ 

Niet aanraken;Ā 

Me gerust latenĀ 

Ā Ā Ā Ā Ā Ā 

Ā 

Ā 

Ik ben een beetje opgejaagd.Ā 

Rusteloos, beweeglijk;Ā 

Overprikkeling;Ā 

Positieve vibesĀ 

Muziek maken;Ā 

Muziek luisteren;Ā 

Naar de wc gaan;Ā 

Met vrienden ontspannenĀ 

GeĆÆrriteerd reageren.Ā 

Krijgt het verhaal nog uitgelegd.Ā 

Lood in mijn schoenenĀ 

Geen motivatieĀ 

Structuur aanbrengen;Ā 

MotiverenĀ 

Ā 

Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā 

Ā 

Ā 

Ik ben rustig.Ā 

Rustig kunnen zittenĀ 

Initiatief nemen voor iets positiefsĀ  Lachen om de flauwste mopjes;Ā 

Zelf uit eigen beweging knuffels gevenĀ 

Ā 

Ā 

Zodra je inzicht hebt in je eigen stresssignalen, is het belangrijk om op zoek te gaan naar strategieĆ«n die opnieuw rust kunnen brengen. Maar hoe brengen we nu mensen met autisme tot rust? Hoe kunnen we hen helpen om de rust weer te vinden en weer verder te kunnen in hun dagelijks leven?Ā Ā Ā 

Er bestaan verschillende handige en eenvoudige hulpmiddelen die rust kunnen brengen.Ā Ā 

Aangezien de oorzaak het uit balans zijn is van draagkracht/draaglast, is het vaak goed om zowel rond draagkracht als draaglast te werken. Dit noemen we zelfzorg: ervoor zorgen dat de balans opnieuw meer in evenwicht komt.Ā Ā 

Zoals hierboven vermeld is het een heel persoonlijk verhaal wat betreft het zoeken van rustgeven. Daarom geven we een opsomming van mogelijkheden waarmee je in je zoektocht naar meer rust mee aan de slag kunt gaan.Ā Ā 

Hoe kunnen we onze draagkracht verbeteren?Ā Ā 

  1. Voldoende kwalitatieve slaapĀ 
  • Goede slaaphygiĆ«neĀ 
  • Eventueel medicatie als hulp (melatonine)Ā Ā 
  1. Doe dingen die je graag doetĀ 
  1. Rustgevende oefeningenĀ Ā 
  1. AdemhalingsoefeningenĀ Ā 
  1. Ontspannende lichaamsoefeningen (bijvoorbeeld yoga)Ā 
  1. ā€¦Ā 

Hoe kunnen we onze draaglast verminderen?Ā 

  1. Structuur en voorspelbaarheidĀ 
  • Agenda inplannen (bijvoorbeeld niet te veel afspraken op Ć©Ć©n dag) op basis van wat je aankanĀ 
  • Rust inbouwenĀ 
  1. Beweeg: Ga bijvoorbeeld sporten, in de tuin werken of wandelen in de natuur. Het is bewezen dat beweging het stresshormoon vermindert.Ā Ā 
  1. Zoek afleiding:Ā 
  • Schrijf: Door jouw gedachten, emoties of to-dolijst op te schrijven in een notitieboek kun je jouw hoofd leegmaken en het makkelijker loslaten.Ā Ā 
  • Mediteer: Mediteren, yoga en mindfulness zijn allemaal bewezen manieren om stress te verminderen. Dit hoeft helemaal niet ā€˜zweverigā€™ te zijn. Het zijn manieren die je overal en op elk moment kunt toepassen. In twee minuten kun je jouw hoofd al tot rust brengen. Oefen ook je (buik)ademhaling: adem vier tellen in door je neus, houd dit even vast en adem vier tot acht tellen uit via je mond.Ā 
  • Luister: Ga zitten, liggen of wandelen en luister naar muziek die je ontspant. Of wandel langs de zee of in het bos en luister naar de geluiden van de natuur.Ā Ā 
  • Warmte: een warm bad, een sauna, buiten in de zon zitten,ā€Æā€¦Ā Ā 
  • Zoek eens uit wat je energie geeft. Als je dit gevonden hebt, probeer je deze activiteit te doen wanneer je stress voelt.Ā Ā 

Ā 

  1. Zoek contact:Ā 
  • Bel of stuur berichtjes met iemandĀ 
  • Knuffel met je kinderen, je geliefde of je huisdier. Knuffelen helpt te ontspannen. Wist je dat na twintig seconden knuffelen er hormonen vrijkomen waar je een gelukkig gevoel van krijgt?Ā 

Ā 

  1. Wees creatief: Zoek een hobby waarin je jouw creativiteit en emotie kwijt kunt. Bijvoorbeeld schilderen, fotografie of een instrument bespelen.Ā 

Ā 

  1. Slaap: Door een goede nachtrust verminder je het stresshormoon. Zorg voor regelmaat en minimaal zeven tot acht uur slaap per dag. Lees ook alles over een goede nachtrust.Ā 

Ā 

  1. Prikkels verminderen of net opzoeken. Kijk welke prikkels energievreters zijn en probeer ze te verminderen (hoofdtelefoon, zonnebril,ā€Æā€¦). Zoek uit welke prikkels net energie geven en doe hier net meer van (fidget toy, bepaalde muziek luisteren,ā€Æā€¦).Ā 

Ā 

Weet dat we een aantal mogelijkheden geven en deze opsomming dus niet volledig is. Onthoud ook dat wat voor de Ć©Ć©n een rustgever is, niet meteen rustgevend is voor de ander. Het is een heel persoonlijke zoektocht. We willen wel het belang van een goed georganiseerde en vooral haalbare planning benadrukken. Voor iedere persoon met autisme is het belangrijk dat de wereld voorspelbaar is en verduidelijkt wordt. Hoe meer duidelijkheid er is, hoe minders stress en spanning zich zal voordoen.Ā 

Ā 

Ā 

Aanmelden voor begeleiding van 11 tem 15 maart 2024

Video afspelen
Copyright cartoon: AGsoundtrax / Envato
Video afspelen
Copyright cartoon: AGsoundtrax / Envato

Vanaf maandag 11 t.e.m. vrijdag 15 maart 2024 kan je opnieuw aanmelden voor begeleiding voor een beperkt aantal plaatsen. Hou zeker je rijksregisternummer bij de hand.

  • Je kan telefonisch via het nummer van jouw regio of digitaal aanmelden vanaf maandag 11 maart t.e.m. vrijdag 15 maart tussen 9 u en 13 u. Wens je digitaal aan te melden, klik dan in de tabel op het groene vakje van jouw leeftijdsgroep in jouw regio. Het tijdstip van aanmelden heeft geen invloed op je kans om in begeleiding te komen.
  • Weet je niet bij welke afdeling je moet zijn? Klik dan hier.
  • Zijn er in je gezin meer kinderen met een diagnose autisme? Het is belangrijk om te weten dat je per leeftijdscategorie (0-5 en 6-18 jaar) Ć©Ć©n kind kan aanmelden. In de begeleiding is er wel aandacht voor alle kinderen uit je gezin.
  • Je krijgt vervolgens per e-mail een verzoek om ten laatste op woensdagavond 20 maart je registratie via ons cliĆ«ntenportaal ā€˜Mijn Rasterā€™ te vervolledigen.
  • Indien er meer cliĆ«nten aanmelden dan er begeleidingscapaciteit is, zal er in de van week van 25 maart een at random selectie plaatsvinden op de cliĆ«nten die zich aangemeld en geregistreerd hebben in ā€˜Mijn Rasterā€™.
    • Je bent geselecteerd: je ontvangt een e-mail en je wordt uitgenodigd voor een verkennend gesprek om je zorgvragen in kaart te brengen. Tijdens dit gesprek bekijken we of we effectief een begeleidingsaanbod kunnen doen dat inspeelt op je noden en vragen. Kunnen we een aanbod doen, dan kom je op de wachtlijst voor dat aanbod terecht. We doen ons uiterste best om de wachttijd maximaal een jaar te laten duren.
    • Je bent niet geselecteerd: je ontvangt een e-mail met de mogelijkheid om een adviesgesprek in te plannen.
  • Zolang de begeleidingscapaciteit niet overschreden is voor een leeftijdsgroep in een regio blijft aanmelden mogelijk na 25 maart. Dit zijn alle groene vlakken in de onderstaande tabel (met uitzondering van GIO).

Volwassen cliƫnten met autisme kunnen aanmelden via het contactformulier
vind je het schema van aanmelding tot start van de begeleiding
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Hotspot

Kinderen met autisme worden door Het Raster individueel ondersteund in een bestaande vakantie-opvang.

Vakantieaanbod

De Liga Autisme Vlaanderen, waar Het Raster deel van uitmaakt, organiseert vakanties voor kinderen, jongeren en volwassenen met autisme.

Auti-Maatje

Een vrijwilliger helpt jou of je kind bij het invullen van je vrije tijd.

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

PRAKTIJKGERICHTE
VORMING AUTISME

Vorming

Niet gesubsidieerd

Grote groep ontvangers (Vanaf 11 deelnemers)

Niet cliƫnt gebonden

Kostprijs = ā‚¬ 125/u + ā‚¬ 2/km verplaatsingsonkosten (gerekend vanaf de
dichtstbijzijnde dienst en heen en terug) per begeleider

Outreach

Interactief

Gesubsidieerd

Kleinere groep ontvangers (ā‰¤ 10 deelnemers). Er zijn minimaal 3 ondersteuners van een persoon met autisme aanwezig op de vorming.

Niet cliƫnt gebonden

Gratis

HUIDIGE SITUATIE
ANTWERPEN KEMPEN HALLE -
VILVOORDE -
BRUSSEL
LEUVEN
Globale Individuele
Ondersteuning(GIO)
Aanmelden is
niet mogelijk
Aanmelden is
niet mogelijk
Aanmelden is
niet mogelijk
Aanmelden is
niet mogelijk
0 t.e.m. 5 jaar Aanmelden is
niet mogelijk
Aanmelden is
mogelijk
Aanmelden is
mogelijk
Aanmelden is
niet mogelijk
6 t.e.m. 11 jaar Aanmelden is
niet mogelijk
Aanmelden is
mogelijk
Aanmelden is
mogelijk
Aanmelden is
niet mogelijk
12 t.e.m. 17 jaar Aanmelden is
niet mogelijk
Aanmelden is
niet mogelijk
Aanmelden is
niet mogelijk
Aanmelden is
niet mogelijk
17 t.e.m. 21 jaar
R NXT LVL
Aanmelden is
niet mogelijk
Aanmelden is
niet mogelijk
Aanmelden is
niet mogelijk
Aanmelden is
niet mogelijk
vanaf 22 jaar Aanmelden is
niet mogelijk
Aanmelden is
niet mogelijk
Aanmelden is
niet mogelijk
Aanmelden is
niet mogelijk

Aanmelden voor een eenmalig adviesgesprek
tijdens de aanmeldstop

Tijdens het gesprek luisteren we naar je vragen en bezorgdheden. We kijken of we je al handvaten kunnen meegeven met betrekking tot je zorgvragen en of we je kunnen doorverwijzen naar andere diensten of organisaties.

Aanmelden kan telefonisch via het nummer van jouw regio. Volwassen cliƫnten met autisme kunnen aanmelden via het contactformulier.

Let op! Voor de regio Antwerpen kan er momenteel geen eenmalig Adviesgesprek aangeboden worden voor de geboortejaren 2003 tem 2011.
Je kan eventueel contact opnemen met de dienst Hotspot Provincie Antwerpen.

Aanmelden voor begeleiding van 7 tem 11 oktober 2024

Video afspelen
Copyright cartoon: AGsoundtrax / Envato
Video afspelen
Copyright cartoon: AGsoundtrax / Envato

Vanaf maandag 7 t.e.m. vrijdag 11 oktober 2024 kan je opnieuw aanmelden voor begeleiding voor een beperkt aantal plaatsen. Hou zeker je rijksregisternummer bij de hand.

  • Je kan telefonisch of via het aanmeldformulier aanmelden vanaf maandag 7 oktober t.e.m. vrijdag 11 oktober tussen 9 u en 13 u. Het tijdstip van aanmelden heeft geen invloed op je kans om in begeleiding te komen.
  • Weet je niet bij welke afdeling je moet zijn? Klik dan hier.
  • Zijn er in je gezin meer kinderen met een diagnose autisme? Het is belangrijk om te weten dat je per leeftijdscategorie (0-5 en 6-18 jaar) Ć©Ć©n kind kan aanmelden. In de begeleiding is er wel aandacht voor alle kinderen uit je gezin.
  • Je krijgt vervolgens per e-mail een verzoek om ten laatste op woensdagavond 16 oktober je registratie via ons cliĆ«ntenportaal ā€˜Mijn Rasterā€™ te vervolledigen.
  • Indien er meer cliĆ«nten aanmelden dan er begeleidingscapaciteit is, zal er in de van week van 21 oktober een at random selectie plaatsvinden op de cliĆ«nten die zich aangemeld en geregistreerd hebben in ā€˜Mijn Rasterā€™.
    • Je bent geselecteerd: je ontvangt een e-mail en je wordt uitgenodigd voor een verkennend gesprek om je zorgvragen in kaart te brengen. Tijdens dit gesprek bekijken we of we effectief een begeleidingsaanbod kunnen doen dat inspeelt op je noden en vragen. Kunnen we een aanbod doen, dan kom je op de wachtlijst voor dat aanbod terecht. We doen ons uiterste best om de wachttijd maximaal een jaar te laten duren.
    • Je bent niet geselecteerd: je ontvangt een e-mail met de mogelijkheid om een adviesgesprek in te plannen.
  • Zolang de begeleidingscapaciteit niet overschreden is voor een leeftijdsgroep in een regio blijft aanmelden mogelijk na 16 oktober. Dit zijn alle groene vlakken in de onderstaande tabel (met uitzondering van GIO).

vind je het schema van aanmelding tot start van de begeleiding

Hoe aanmelden indien er geen
aanmeldstop is?

“Aanmelden kan telefonisch via het nummer van jouw regio of digitaal. Wens je digitaal aan te melden, klik dan in de tabel op het groene vakje van jouw leeftijdsgroep in jouw regio.ā€ De tabel is zichtbaar als je dit venster sluit.

(Weet je niet bij welke afdeling je moet zijn? Klik dan hier.)

Hou zeker je rijksregisternummer bij de hand.
We bezorgen je dan de nodige informatie om je aanmelding te vervolledigen en om een afspraak in te plannen voor een verkennend gesprek bij de instroomcoƶrdinator. Tijdens dit gesprek bekijken we dan of we ook effectief een begeleidingsaanbod kunnen doen dat inspeelt op je noden en vragen. Kunnen we een aanbod doen, dan kom je op de wachtlijst voor dat aanbod terecht.
We doen ons uiterste best om de wachttijd maximaal een jaar te laten duren.

Voor begeleiding is een diagnose van autisme nodig (uitgezonderd voor GIO en voor -4 jarigen).

vind je het schema van aanmelding tot start van de begeleiding

BEGELEIDING IN GROEP VOOR MENSEN UIT HET NETWERK VAN DE PERSOON MET AUTISME

BRUSSENGROEPEN

Broers en zussen leren het gedrag van hun broer of zus met autisme spelenderwijs begrijpen. Er bestaat een reeks voor jonge kinderen van 7 tot 9 jaar, lagere schoolkinderen tot en met 13 jaar en Ć©Ć©n voor jongeren van 13 tot 18 jaar.

OUDERGROEPEN

In de oudergroep leer je het autisme van je kind beter begrijpen en deel je je beleving met andere ouders.

RASTERBIJEEN- KOMSTEN

Rasterbijeenkomsten zijn themabijeenkomsten die op de dienst georganiseerd worden. Mensen met autisme, ouders, partners of grootouders kunnen tijdens die momenten ervaringen rond een thema uitwisselen.

GROOTOUDER- GROEPEN

In deze groep leren grootouders het autisme van hun kleinkind beter begrijpen. Ze kunnen met andere grootouders ervaringen en gevoelens delen.

BEGELEIDING IN GROEP VOOR
MENSEN MET AUTISME ZELF

SPELCONTACT

Spelcontact is gericht op het aanleren en oefenen van sociale vaardigheden om het zelfwaardegevoel van kinderen te verhogen en ervoor te zorgen dat ze sociaal vaardiger kunnen deelnemen aan de samenleving. Groepssessies worden aangevuld met begeleidingen aan huis om de vaardigheden ook thuis te kunnen oefenen. Voor kinderen van de 1ste, 2de en 3de leerjaar.

ADOLESCENTEN- GROEPEN

Er bestaan twee soorten van adolescentengroepen. In de ene reeks staat het thema zelfbeeld centraal. Hier leren de jongeren zichzelf beter kennen aan de hand van oefeningen, discussies en andere werkvormen. In de andere reeks wordt gewerkt rond het thema relaties en seksualiteit.

FUNTASSTISCH

FuntASStisch is er voor kinderen, adolescenten en jongvolwassenen met autisme en (rand)normale begaafdheid. Tijdens vrijetijdsactiviteiten maken ze kennis met elkaar en oefenen ze hun sociale vaardigheden.

PARTNERGROEPEN

In deze groep komen koppels samen waarvan minstens Ć©Ć©n van de partners een diagnose autisme heeft. Aan de hand van themabijeenkomsten leren ze elkaar beter kennen en kunnen er ervaringen en gevoelens uitgewisseld worden.

MINDFUL LOPEN

Mensen met autisme die moeite hebben om zelf initiatief te nemen om actief te gaan bewegen, worden hierin begeleid door een erkend runningtherapeut. Mindful lopen is een beweegprogramma met als doel de algemene fitheid en het welbevinden positief te stimuleren.

RASTERBIJEEN- KOMSTEN

Rasterbijeenkomsten zijn themabijeenkomsten die op de dienst georganiseerd worden. Mensen met autisme, ouders, partners of grootouders kunnen tijdens die momenten ervaringen rond een thema uitwisselen.

BEGELEIDING SPECIFIEK VOOR
JONGVOLWASSENEN

RNXTLVL

Voor jongvolwassenen in de leeftijd tussen 18 en 25 jaar bestaat een begeleidingsmix van individuele begeleiding en groepsbegeleiding. De begeleiding richt zich op de overgang van secundair naar voortgezet onderwijs, van onderwijs naar werk/dagbesteding en van thuis wonen naar zelfstandig wonen.

BEGELEIDING SPECIFIEK VOOR JONGE KINDEREN

IMPACT

De begeleider wil jou als ouder van een jong kind met autisme sterker maken in de communicatie en spelvaardigheden met je kind om zo zijn ontwikkeling te stimuleren.

GLOBALE INDIVIDUELE
ONDERSTEUNING (GIO)

Met GIO willen we je kind zo goed mogelijk laten deelnemen aan de activiteiten binnen de gewone (buitenschoolse) kinderopvang of de (kleuter)school. De begeleider biedt praktische ondersteuning en begeleiding aan je kind en de begeleiders en/of leerkrachten. Het is bedoeld voor jonge kinderen tot en met het eerste leerjaar.

Langdurige begeleiding

FOCUS

De begeleider wil jou en je omgeving autisme leren begrijpen. De begeleiding is vooral gericht op het op gang brengen van verandering.

BALANS

Het zorgpakket Balans lijkt op het zorgpakket Focus, maar een extra nadruk ligt op de draagkracht van de persoon met autisme en zijn omgeving. Het zorgpakket wordt na ƩƩn jaar begeleiding samen met jou geƫvalueerd. Indien zowel jij als je begeleider het aangewezen vinden, kan de begeleiding met een jaar verlengd worden.

TANDEM

De begeleider wil jou praktische vaardigheden aanleren. Deze vaardigheden kunnen bijvoorbeeld te maken hebben met vrijetijdsinvulling, studie of zelfredzaamheid. Een voorbeeld hiervan kan zijn dat de begeleider je leert om het openbaar vervoer te gebruiken.

Kortdurende begeleiding

WEGWIJS

De begeleider gaat met jou in een drietal gesprekken van ongeveer twee uur aan de slag met de vragen die je hebt rond autisme. Er zijn hierbij niet altijd pasklare antwoorden, maar hopelijk ben je met deze informatie al weer een stapje verder. Wegwijs kan ook als je vroeger al eens begeleiding hebt gehad van Het Raster en opnieuw met ƩƩn van onze begeleiders wil spreken. Voor volwassen cliƫnten of afstandsbegeleidingen kan dit opgesplitst worden in 6 gesprekken van 1 uur.

ACCENT

Deze begeleidingsvorm omvat een kortdurende advisering en/of eventuele doorverwijzing. Als je tijdens het verkenningsgesprek samen met de begeleider tot een afgelijnde hulpvraag komt, kan dit zorgpakket voor jou wellicht een passend antwoord zijn. De begeleider verkent je hulpvraag in een beperkt aantal sessies (max. 12) en vertaalt dit in een mogelijke aanpak. Accent vindt plaats op de
dienst of aan huis en duurt maximaal een jaar.